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川越教会司牧訪問



2013年9月15日 年間第24主日


カトリック川越教会

第一朗読 出エジプト32・7-11,13-14
第二朗読 一テモテ1・12-17
福音朗読 ルカによる福音15:1-32

今日の第一朗読は出エジプト記の32章です。神が偶像崇拝に陥ったイスラエルの民に怒り発して罰を下そうとするが、モーセのとりなしによって、思い留まられた、という箇所であります。

モーセはシナイ山に登ってなかなか下りてきませんでした。痺れを切らした民はモーセの兄に働きかけ、金の牡牛の像を造り、それを神として礼拝してしまったのです。

人間には、自分たちの理解可能な存在に、神を引き下ろそうとする傾向があります。自分たちの思いを超えた見えない神に仕えることを避け、自分たちに分かる存在、自分たちがその起源を知っている存在を神にしようとします。偶像とはまさにそのような存在です。

現代社会の偶像は何でしょうか。それはわたしたちの欲望を実現してくれるものではないでしょうか。現代社会において人間の欲望をかなえるもっとも効果的な道具は金銭であります。現代世界は金銭、経済価値という偶像の支配する社会になっている、といってもよいと思います。

第二朗読は使徒パウロのテモテへの手紙です。パウロは、キリストの忍耐ということを言っています。「わたしが憐みを受けたのは、キリスト・イエスがまずそのわたしに限りない忍耐をお示しになり、わたしがこの方を信じて永遠の命を得ようとしている人々の手本となるためでした。」

神はモーセに説得されて怒りを納めました。神の忍耐はさらに主イエスによってさらに明確に示されました。

ルカの福音は、神の慈しみを現す三つのたとえを伝えています。三番目の話は有名な「放蕩息子の話」です。放蕩三昧をして食い詰めると父の家に帰ってきて詫びを入れる弟を兄は許すことができません。いやむしろ、その弟を歓迎する父への不満、たぶん怒りさえが感じられます。兄は寛大な父の心を理解できません。

この寛大な慈しみ深い父はイエスが教えた神であります。人は自分の尺度で神を理解しようとします。神の愛の深さ、広さ、強さ、確かさは人間の理解の外にあります。
わたしの心の中にも、この父の態度が納得できない、という気持ちがあります。このように受け入れて甘やかしていいのでしょうか。しかし神の思いは違います。

神の愛は「赦す愛」「生かす愛」です。神は神の義に反してまで赦しの愛を実行します。それは主イエスの十字架によって示されました。「罪を赦す」とは罪の結果を担って苦しむことです。そこに十字架の神秘によって示された神の愛が存在します。神の愛は罪人を赦し救い生かす愛です。

主イエスはわたしたちにも十字架を担うよう求めています。十字架とは人生の闇、たとえば人生の不条理、「わけが分からない不当な苦難」です。あの東日本大震災のときに7歳の少女エレナさんがもった疑問です。苦しむ者に神はその理由をすべて説明することはしません。神の応答はむしろ、苦しむ人のそばに寄り添い共にいるということです。神はイエスの十字架を忍ばれました。いまでもわたしたちの不条理な苦しみを分かち合ってくださっていると信じます。

信仰とはわたしたちの闇をすべて消滅させる光ではなく、わたしたちの足下を照らす灯であり、人生の信仰の旅のための光であります。神自身、キリストにおいてわたしたちの苦しみに寄り添う道を望まれました。それは、わたしたちがキリストの歩んだ道を歩み、そこに信仰の光を見出すためです。苦しみを耐え忍んだキリストは、まさしく「信仰の案内人、完成者」(ヘブライ12・2)であります。


Homily at Kawagoe Catholic Church


September 15, 2013; 24th Sunday in Ordinary Time

FIRST READING: Exodus 32:7-11, 13-14
SECOND READING: I Timothy 1:12-17
GOSPEL: Luke 15:1-32

Today’s First Reading is from the Book of Exodus, Chapter 32. In short, this is the story where God became furious with the people of Israel who fell into idol worship that He decided to punish them; yet listening to the pleas of Moses to spare them, He changed His mind.

Moses was delayed in coming down from Mt. Sinai. The People of God grew impatient and reproached Moses’ brother Aaron, who then allowed them to make a molten calf to worship as their own god.

Like this story, we tend to pull God down to the level of existence we can understand. We often avoid serving the unseen God who highly exceeds our human comprehension. Instead, we idolize something which we can grasp, whose origin is conceivable to us. An idol is exactly such an existence.

What is an idol in our contemporary society? It is something that realises our desires. In our modern society, surely money is the instrument that is most effective in achieving our dreams. We can even say that the idol of money and monetary value have come to rule over today’s society.

The Second Reading is from the Letter of Apostle Paul to Timothy. Paul speaks of the patience of Christ: “[…] I received mercy for this reason, that in me, […] Jesus Christ might display his perfect patience for an example to those who were to believe in him for eternal life.” (v.16)

In the story we just heard, God has relented in His anger because Moses persuaded Him. Now God’s patience is fully demonstrated in our Lord Jesus Christ.

Luke’s Gospel conveys us three parables that explain the mercy of God. The third among those is the parable of the Prodigal Son. The older son cannot forgive his brother when he comes back to his father’s house apologising, when he no longer had anything to eat after squandering all his inheritance in loose living. Or rather, the older son is dissatisfied with his father for welcoming his brother back―we even sense anger in his words. The older son cannot understand the generous heart of his father.

This generous and merciful father is the God that Jesus always teaches us. We tend to try grasping God with our own measure but the depth, the width, the strength and the certainty of God’s love is beyond our limited comprehension.

Neither am I convinced of the father’s utter generosity. Is it right to receive back and indulge the prodigal son like this? But God’s thinking is different from ours.

God’s love is the love that is forgiving and life-giving. God even denies His own Righteousness in order to demonstrate this forgiving love. This love is shown in the Cross of our Lord Jesus: to forgive means to suffer by taking upon oneself the fruits of sin. In this is love, His love that was revealed in the mystery of His Cross. God’s love is the love that forgives, saves and gives new life to sinners.

In this way, Lord Jesus invites us to carry our cross ourselves. Our cross is the darkness in our life, for instance, the absurdity in our life, the sufferings that seem ‘incomprehensible and unfair’ to us. We find the same in the question Elena, a 7-yr-old girl asked the Holy Father just after the Great East Japan Earthquake. God does not explain the reason to the people who suffer. Rather, God’s answer is that He comes and stays close to us. God the Father endured the Cross of Jesus. We believe that even now, He shares with us our incomprehensible sufferings.

Faith is not the light which dispels our darkness; it is a lamp which gives light to our feet, a light which accompanies us through our journey of faith. God Himself in the person of Christ chose the path of sharing our sufferings. This was for us to walk the path that He walked and to find the light of faith in so doing. Christ, who has endured all the sufferings for us, is truly “the pioneer and perfecter of our faith” (Heb 12:2).



[Scripture quotations are]from The Revised Standard Version of the Bible: Catholic Edition, copyright © 1965, 1966 the Division of Christian Education of the National Council of the Churches of Christ in the United States of America. Used by permission. All rights reserved.

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