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教区司祭2月の命日記念ミサ



2015年2月20日、司祭命日ミサ説教


灰の式後の金曜日

故長江 恵司教、故シャール・アンドレ師

本日の司祭命日記念ミサは、ラウレンチオ 長江 恵(さとし)司教様、シャール・アンドレ神父様のお二人のためにささげられます。
長江司教様は第二ヴァチカン公会議に参加され、公会議の教えに従って日本の教会の典礼の刷新するために尽力されました。
シャール・アンドレ神父様はフランシスコ会司祭で長く浦和教会で司牧されました。大変明るく信仰の深い方でした。
あらためてお二人に感謝をささげ、永遠の平安を祈ります。

今日の聖書朗読と福音朗読について一言申し上げます。
イエスは「なぜ、あなたの弟子たちは断食しないのですか」と問われて、「花婿が一緒にいる間、婚礼の客は悲しむことができるだろうか。しかし、花婿が奪い取られる時が来る。そのとき、彼らは断食することになる」と答えました。この回答は謎のようでした。花婿が奪い取られる時とはイエスの受難のとこでしょう。それはともかく「今は断食のときではない」とイエスは答えました。
わたくしはこのイエスの言葉から、灰の水曜日のイエスの言葉を思い出します。イエスは律法学者、ファリサン人の断食を激しく批判しました。彼らは断食のときに、これ見よがしに、沈んだ顔をし、見苦しいかをします。彼らの断食は自己宣伝の演技、偽善に過ぎないのでした。真の断食とは何か、といえば、その回答は今日のイザヤの預言58章に出ています。
「わたしの選ぶ断食とはこれではないか。
悪による束縛を断ち、軛の結び目をほどいて
虐げられた人を解放し、軛をことごとく折ること。
更に、飢えた人にあなたのパンを裂き与え
さまよう貧しい人を家に招き入れ
裸の人に会えば衣を着せかけ
同胞に助けを惜しまないこと。」(イザヤ58・6-7)
ここで挙げられている断食の行いとは、マタイの福音25章の最後の審判で問われている愛の行いに対応しています。
すなわちそれは、イエスが
「飢えていたときに食べさせ、のどが渇いていたときに飲ませ、旅をしていたときに宿を貸し、裸のときに着せ、病気のときに見舞い、牢にいたときに訪ねてくれたからだ」
と言われた愛の行いです。
さてそれでは今日の状況でわたしたちが行う真の断食とは何でしょうか。
基本的にはマタイ25章の行いと同じですが、わたくしは、特に、病者、障がい者、孤独な人に寄り添い助けることが大切と感じています。
現代の荒れ野において多くの人が精神的な問題を抱え迷い苦しんでいます。この人々の癒しを心から願っています。








February Memorial Mass for the deceased clergy of the diocese
February 20, 2015; Friday after Ash Wednesday

the late Bishop Satoshi NAGAE, the late Fr.Charles Andre´

We celebrate this Memorial Mass today for Bishop Lawrence Satoshi NAGAE, and Fr.Charles Andre´ FLOIRAC. After participating in the Second Vatican Council, Bishop NAGAE devoted himself to the reform of the liturgy in Japanese Churches,
faithfully following the Council’s teaching.

Fr.Charles Andre´ was a Franciscan priest. He served Urawa Cathedral as a priest for a long time. He was a very cheerful person with a strong faith.

Remembering them today, let us thank them for their service and pray for their eternal peace.

I would like to say a few words about today’s reading and the Gospel.
When Jesus was asked; “Why do your disciples not fast?”, he replied; “The wedding guests cannot mourn as long as the bridegroom is with them, can they? The days will come when the bridegroom is taken away from them, and then they will fast.” His
reply was like a riddle. By the phrase ”when the bridegroom is taken away”, Jesus meant his own Passion. More importantly, He
replied that it was not the time to fast.
These words of Jesus remind me of His words in the Gospel which was read on Ash Wednesday. Jesus harshly criticized the fast of the scribes and Pharisees. When they fast, they deliberately make
dismal faces and frowned. Their fasting was just a performance for
the publicity as well as hypocrisy. Come to think of what the real fast is, the answer is in Chapter 58 of Isiah’s Prophecies.
“Is not this the fast that I choose: to loose the bonds of injustice,
to undo the thongs of the yoke, to let the oppressed go free, and
to break every yoke?
Is it not to share your bread with the hungry, and bring the homeless poor into your house; when you see the naked, to cover them, and not to hide yourself from your own kin?”(Isiah 58:6-7)
The act of the fast mentioned here corresponds the deed of love
which is inquired at the Last Judgement in Chapter 25 of the Gospel of Matthew. That is, the deed of love Jesus told us as follows: “for I was hungry and you gave me food, I was thirsty and you gave me something to drink, I was a stranger and you welcomed me, I was naked and you gave me clothing, I was sick and you took care of me, I was in prison and you visited me.”
Now, what is the real fasting we do in the present situation?
Fundamentally, it is as same as the deed in Chapter 25 of Matthew.
However, I feel it is most important to stay close and help, especially, the sick, the handicapped and the lonely. In today’s wilderness, many people get lost and suffer from mental problems.
I sincerely wish that these people are healed.


[All the Scripture quotations, unless otherwise noted, are from the New Revised Standard Version Bible: Catholic Edition (NRSVCE), copyright © 1989, 1993 the Division of Christian Education of the National Council of the Churches of Christ in the United States of America. Used by permission. All rights reserved.]





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