カトリックさいたま教区
ホーム・Home初めての方へ・Welecomeお問い合わせ・Contactサイトマップ・Sitemapご利用について・Conditions of Useリンク・Links文字サイズ・Text sizeQRコード
カトリックさいたま教区

教区管理者 APOSTOLIC ADMINISTRATOR



メッセージの記録一覧に戻る

峰教会司牧訪問



2014年9月14日 十字架称賛の祝日


峰教会司牧訪問(堅信式)説教

第一朗読 民数記21・4b-9
第二朗読 フィリピ2・6-11
福音朗読 ヨハネ3・13-17

キリスト教は十字架の宗教です。十字架は教えの中心です。イエスの福音は「福音」、つまり「喜びの便り」ですが、福音は十字架と分かれ難く結びついています。それは、十字架と言う出来事が神の愛の表れ、しるしであるからです。今日の福音は、それを端的に述べています。
「神は、その独り子をお与えになるほどに、世を愛された。独り子を信じる者が一人も滅びないで、永遠の命を得るためである。」(ヨハネ3・16)
このヨハネの福音のことばの中に、キリスト教の教えの中心があり、真髄があります。イエスの十字架はすべての人を救う神の愛の行為であることを意味しています。

しかし、「十字架」の教えは受入れやすく分かりやすい教えではありません。使徒パウロが言っています。
「十字架の言葉は、滅んでいく者にとっては愚かなものですが、わたしたち」救われる者には神の力です。」(コリント一1・17・18)「わたしたちは、十字架につけられたキリスト、ユダヤ人にはつまずかせるもの、異邦人には愚かなものですが、ユダヤ人であろうがギリシャ人であろうが、召された者には、神の力、神の知恵であるキリストを宣べ伝えているのです。」(コリント一1・23-24より)
十字架はユダヤ人にとっては、そんなことがある筈のない、起こりえないことであり、神の子が十字架にかかるとしたら、それは大きな躓きであります。他方、異邦人であるギリシャ人にとっては、愚かで馬鹿馬鹿しいことでした。

わたしたちキリスト教信者にとって、「十字架」をどう説明するのか、と言うことが大きな課題です。十字架は、すべての人を救う神の愛の現われです。十字架はイエス・キリストによって現され証しされた神の愛の実行です。今日の第二朗読、フィリピの教会への手紙のなかでパウロは言っています。イエスは、神と等しいものでありながら自分を空しくし、僕の身分となり、人間と同じ者となって、十字架にかかるまで自分を捨てきったのでした。このイエスの生き方によって神の愛が現されています。
イエスは言われました。
「わたしについて来たい者は、自分を捨て、自分の十字架を背負って、わたしに従いなさい。自分の命を救いたいと思う者は、それを失うが、わたしのために命を失う者は、それを得る。」(マタイ16・24-25、年間第22主日の福音)
苦悩の存在は人生の謎として人々を悩まします。聖人といわれる人たちはこの十字架の神秘を悟った人であったと思います。

先日、足立区にある、マザー・テレサの会の修道院でミサをささげ、マザー・テレサの祈りについて話しました。マザー・テレサは主イエスに、「望み」desireと「恐れ」fearから解放してほしい、と願い求めたそうです。どんな望み(欲求といったほうがいいかもしれませんが)か、といえば、それは、他の人から評価されたい、重んじられたい、という思いです。人から認められたい、尊敬されたいという思いから解放してください、と祈ったのでした。さらに「恐れ」から解放してほしいと願っています。どんな恐れかといえば、馬鹿にされること、蔑まれること、見下される、ということへの恐れなのです。*

イエスは神に等しい者であるのに自分を無にし、無であることに徹して死んだのでした。誰でも自分が可愛い。これは非常に根深い思いです。しかしその自分思いを後にし、自分を無にしてまでこのわたしを大切にし、大事にしてくれた、という体験が人を救うのだと思います。イエスの弟子たちは、イエスの十字架の中に、この神の思いを強く感じたのだと思います。

このような愛を実行することは、難しいことではあるが、決してわたしたち人間にできないことではありません。わたしたちが多少とも既に体験していることです。だからこそわたしたちは、人間として成長し、またキリストを信じることができたのです。

『日々自分の十字架を背負ってイエスに従う』と言うことは、この「マザーテレサの祈り」のように生きることではないか、と思います。
今日堅信の秘跡を受ける皆さんは、この祈りの意味を深く味わってください。

*祈りの英語の原文は以下のとおりです。

MOTHER TERESA’S PRAYER
Deliver me O Jesus from the desire of being esteemed.
Deliver me O Jesus from the desire of being loved.
Deliver me O Jesus from the desire of being honored,
and being praised, and being preferred to others.
Deliver me O Jesus from the desire of being consulted.
Deliver me O Jesus from the desire of being approved and popular.
Deliver me O Jesus from the fear of being humiliated,
from the fear of being despised, from the fear of being rebuked.
Deliver me O Jesus from the fear of being slandered,
from the fear of being forgotten, and the fear of being wronged.
Deliver me O Jesus from the fear of being ridiculed and suspected.
Amen.
 


Pastoral Visit and Confirmation Mass at Mine Catholic Church


Sunday, September 14, 2014; The Exultation of the Holy Cross - Feast

FIRST READING: Numbers 21:4b-9
SECOND READING: Philippians 2:6-11
GOSPEL: John 3:13-17

Christianity is the religion of the Cross. The Holy Cross is at the centre of the teachings. Jesus’ gospel, in other words, “the good news” is inseparable from the Cross because the Crucifixion was the sign and the expression of God’s love. The Gospel today explains this clearly: “For God so loved the world that he gave his only Son, that whoever believes in him should not perish but have eternal life.” (Jn 3:16)

The essence and the core of Christianity lie in the words of Evangelist John: Jesus’ Cross was God’s gesture of all-saving love. However, the teaching of the Cross is not easy to accept. Apostle Paul says: “For the word of the cross is folly to those who are perishing, but to us who are being saved it is the power of God.” (1 Cor 1:17)
“[B]ut we preach Christ crucified, a stumbling block to Jews and folly to Gentiles, but to those who are called, both Jews and Greeks, Christ the power of God and the wisdom of God.” (1 Cor 23-24)

For the Jews, the Cross was an absolutely unimaginable, abominable death for a person and if the Son of God must die on the Cross, it would have become a great stumbling block. On the other hand, the Greeks who were Gentiles, the teaching of the Cross was absurd and utterly nonsense.

To explain the essence of the Cross is a great task for us Christians. The Cross is the manifestation of God’s saving love for all. Jesus’ dying on the Cross demonstrated and testified the divine love. In the second reading today, St. Paul teaches this fact in his Letter to the Philippians. Although Jesus was in the form of God, he emptied himself, took the form of a servant, born in the likeness of men and renounced himself unto death on the cross. In Jesus’ way of living, God’s love is expressed. (See Phil 2: 6-8)

Jesus said: “If any man would come after me, let him deny himself and take up his cross and follow me. For whoever would save his life will lose it, and whoever loses his life for my sake will find it.” (Mt 16:24-25, Gospel for the 22nd Sunday of Ordinary Time)

Sufferings are a mystery of our life that afflicts us from time to time. Saints are the ones who understood the meaning of the mystery of the Cross.

The other day, I visited the convent of the Missionaries of Charity (founded by Mother Teresa) in Adachi-ku. I celebrated Mass and talked about Mother Teresa’s prayer there.

Mother Teresa prayed to God to be liberated from many ‘desires’ and ‘fears’―desires, such as the desire to be esteemed and honoured by others. So she prayed to be delivered from the desire to be approved and respected. She also prayed to be delivered from fears―fears of being humiliated, rebuked, slandered and wronged.*

As I said before, though Jesus was in the form of God, he emptied himself and he lived to be counted as ‘nothing’, even unto death. Everybody wants to put himself first; this is a deep-rooted desire in us. But I believe what can save man is, only the experience of being loved with self-emptying love, the love that puts himself last. I think Jesus’ disciples saw such Love in the Cross of Jesus.

It is difficult to put this love into practice but it is humanly possible because more or less, we experience this love in our daily life. That is why we grew up safe and sound till today and came to believe in Christ. The spirit of “Carry your own cross and follow Jesus” is, I believe, to live the way expressed in Mother Teresa’s prayer. Candidates for today’s Sacrament of Confirmation, please do relish the profound meaning of this prayer:

MOTHER TERESA’S PRAYER

Deliver me O Jesus from the desire of being esteemed.
Deliver me O Jesus from the desire of being loved.
Deliver me O Jesus from the desire of being honored,
and being praised, and being preferred to others.
Deliver me O Jesus from the desire of being consulted.
Deliver me O Jesus from the desire of being approved and popular.
Deliver me O Jesus from the fear of being humiliated,
from the fear of being despised, from the fear of being rebuked.
Deliver me O Jesus from the fear of being slandered,
from the fear of being forgotten, and the fear of being wronged.
Deliver me O Jesus from the fear of being ridiculed and suspected.
Amen.

(Originally written as ‘Litany of Humility’ by Rafael Cardinal Merry del Val (1865-1930), Secretary of State for Pope Saint Pius X)



[Scripture quotations are] from The Revised Standard Version of the Bible: Catholic Edition, copyright © 1965, 1966 the Division of Christian Education of the National Council of the Churches of Christ in the United States of America. Used by permission. All rights reserved.

メッセージの記録一覧に戻る
CGI-design