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一粒の麦感謝ミサ



2014年09月06日 一粒の麦感謝ミサ


カトリック川越教会、午後1時

第一朗読 一テモテ4・7b-16
福音朗読 ヨハネ10・11-18
 
今日の福音は、ヨハネの福音書の「よい羊飼い」の話です。よい羊飼いがどんな羊飼いかというと、ヨハネによれば、それは自分の羊を知っている羊飼いであり、自分の羊のために命を捨てる羊飼いです。

わたしは「よい羊飼い」というと、エゼキエル預言書が伝える「よくない羊飼い」「悪い羊飼い」の話を思い出します。エゼキエル預言書は、それを「自分を養う牧者」と言って、非難しています。
「災いだ、自分自身を養うイスラエルの牧者たちは。牧者は群れを養うべきではないか。お前たちは乳を飲み、羊毛を身にまとい、肥えた動物を屠るが、群れを養おうとはしない。お前たちは弱いものを強めず、病めるものをいやさず、傷ついたものを包んでやらなかった。また、追われたものを連れ戻さず、失われたものを探し求めず、かえって力ずくで、苛酷に群れを支配した。彼らは飼う者がいないので散らされ、あらゆる野の獣の餌食となり、ちりぢりになった。」(エゼキエル34・2-5)
主なる神は言います。「もはやわたしは彼らに羊を飼うことをやめさせ、自分で羊の世話をすることにする。」

わたくしは、自分はこのような牧者ではない、自分自身を養うような牧者ではない、羊を食いものにするような牧者ではない、と以前は考えていましたが、よく反省してみれば、自分にもそのような部分、つまり「自分自身を養う牧者」の部分があることを認めないわけにはいかない、と思うようになりました。

今日の第一朗読は、テモテへの手紙一です。テモテへの手紙一、二はともに「司牧書簡」と呼ばれています。このなかで、パウロは愛する弟子のテモテに向かって次のように言っています。
「あなたは、年が若いということで、だれからも軽んじられてはなりません。むしろ、言葉、行動、愛、信仰、純潔の点で、信じる人々の模範となりなさい。 わたしが行くときまで、聖書の朗読と勧めと教えに専念しなさい。」(一テモテ4・12-13)
テモテという人はまだ若い人だったようです。パウロが考える「よい羊飼い」とは、このような人でした。牧者は言行が一致している人でなければなりません。自分で説くことを自分でも実行している人でなければならないのです。

この機会に、テモテへの手紙を読み返してみました。心に残る箇所を紹介します。「監督は、非のうちどころがなく、一人の妻の夫であり、節制し、分別があり、礼儀正しく、客を親切にもてなし、よく教えることができなければなりません。また、酒におぼれず、乱暴でなく、寛容で、争いを好まず、金銭に執着せず、自分の家庭をよく治め、常に品位を保って子供たちを従順な者に育てている人でなければなりません。自分の家庭を治めることを知らない者に、どうして神の教会の世話ができるでしょうか。」(一テモテ3・2-5)
「監督」とは今日の司教に相当しますが、当時はまだ司教、司祭、助祭の聖職位階が明確に分離していなかったようです。司祭の独身制もまだ実施されておらず、監督と呼ばれた人も妻帯していました。監督に期待されるのは「治める」という務めであったのです。

また、次のようにも言われています。「更に、監督は、教会以外の人々からも良い評判を得ている人でなければなりません。そうでなければ、中傷され、悪魔の罠に陥りかねないからです。」(一テモテ3・7)

次のような言い方も見られます。「老人を叱ってはなりません。むしろ、自分の父親と思って諭しなさい。若い男は兄弟と思い、年老いた婦人は母親と思い、若い女性には常に清らかな心で姉妹と思って諭しなさい。」(一テモテ5・1-3)
「老人を叱ってはならない」という言い方が気になりますが、あるべき牧者の姿が具体的に伝わってきます。さらに、このあと「やもめ」についても述べられています。この「やもめ」という表現、また言われている内容に、いささか問題を感じますが、ここから当時の教会の事情が見えてきます。

パウロはテモテを励まして言います。
「しかし、神の人よ、あなたはこれらのことを避けなさい。正義、信心、信仰、愛、忍耐、柔和を追い求めなさい。信仰の戦いを立派に戦い抜き、永遠の命を手に入れなさい。命を得るために、あなたは神から召され、多くの証人の前で立派に信仰を表明したのです。」(一テモテ6・11-12) 
パウロはこのとき、自分の最後の時が近いことを意識していたのかもしれません。

司祭は、自分自身を養う牧者になってはいけません。真摯に反省すれば、「自分は100パーセント、自分自身を養っていない牧者である」と言うことは難しいと思います。それでもわたしたちは、羊のためにいのちをささげた主イエスをいつも思いながら、少しでもイエスに倣って歩むように努め、そのために祈りましょう。

わたしたちは不完全な罪人です。どうか主なる神がわたしたちを癒し、導き、支え、助けてくださいますように。アーメン。


Thanksgiving Mass for A GRAIN OF WHEAT (Seminary Fund)


Kawagoe Catholic Church
13:00 Saturday, September 6, 2014

FIRST READING: 1 Timothy 4:7b-16
GOSPEL: John 10:11-18

Today’s Gospel is a story of the “Good Shepherd” from the Gospel of John. A Good Shepherd, according to John the evangelist, is he who knows his own sheep and lays down his life for them.

When I hear the story of the “Good Shepherd”, I recall the story of the “False and Bad Shepherds” Prophet Ezekiel described in his prophesy. The Prophet rebuked these men, calling them “shepherds who have been feeding themselves”.
“Ho, shepherds of Israel who have been feeding yourselves! Should not shepherds feed the sheep? You eat the fat, you clothe yourselves with the wool, you slaughter the fatlings; but you do not feed the sheep. The weak you have not strengthened, the sick you have not healed, the crippled you have not bound up, the strayed you have not brought back, the lost you have not sought, and with force and harshness you have ruled them. So they were scattered, because there was no shepherd; and they became food for all the wild beasts. My sheep were scattered, they wandered over all the mountains and on every high hill; my sheep were scattered over all the face of the earth, with none to search or seek for them.” (Ez 34:2-5)

The Lord God says: “I will stop them from tending my sheep and I myself will take care of the sheep”.

I used to think before that I am not this kind of shepherd who would feed oneself or who would slaughter the sheep. However, after I studied myself carefully, I realized that I must admit that part in me.

Today’s first reading is from the First Letter to Timothy. Both the First and the Second Letters to Timothy are called “Pastoral epistles” of Paul. In the Letters, Paul speaks to his beloved disciple Timothy as follows: “Let no one despise your youth, but set the believers an example in speech and conduct, in love, in faith, in purity. Till I come, attend to the public reading of scripture, to preaching, to teaching.” (1Tm 4:12-13)

Timothy was a young man. Paul’s image of the “Good Shepherd” was someone like him. A pastor should be a person who practices what he preaches. He must be a man of his words.

On this occasion, I took some time to re-read the Letters to Timothy. I will introduce some words to you. The following remained in my heart.

“Now a bishop must be above reproach, the husband of one wife, temperate, sensible, dignified, hospitable, an apt teacher, no drunkard, not violent but gentle, not quarrelsome, and no lover of money. He must manage his own household well, keeping his children submissive and respectful in every way; for if a man does not know how to manage his own household, how can he care for God’s church?” (1 Tm 3:2-5)

The word “bishop” mentioned here is equivalent to the bishops today but the ranks of bishops, priests and deacons were not yet separated at the time. Celibacy of priests were also yet to be established and bishops those days were married. The role bishops was to perform then was “to rule”.

The following is also mentioned: “moreover he must be well thought of by outsiders, or he may fall into reproach and the snare of the devil.” (1 Tm 3:7)

I also found the following: “Do not rebuke an older man but exhort him as you would a father; treat younger men like brothers, older women like mothers, younger women like sisters, in all purity. Honor widows who are real widows.” (1 Tm 5:1-13)

The expression “Do not rebuke an older man” makes me feel uneasy but it concretely shows the role model of a pastor. A reference on widows follows after this passage. I feel a little bit uncomfortable with the expression “yamome (widows)” and the content written here but we can see the real circumstance of churches at the time.

Paul encourages Timothy by saying: “But as for you, man of God, shun all this; aim at righteousness, godliness, faith, love, steadfastness, gentleness. Fight the good fight of the faith; take hold of the eternal life to which you were called when you made the good confession in the presence of many witnesses.” (1 Tm 6:11-12) Perhaps, Paul already knew that his days will be over soon.

Priests must never be shepherds who feed themselves. If we sincerely reflect on ourselves, I believe no priests can say that they are not so with a 100% conviction. However, we must always bear in mind how our Lord Jesus laid down his life for the sheep. Let us pray so that we can imitate and walk like Christ. We are sinners; we are imperfect. May the Lord our God heal us, guide us, support and help us in our priestly vocation. Amen.



[Scripture quotations are] from The Revised Standard Version of the Bible: Catholic Edition, copyright © 1965, 1966 the Division of Christian Education of the National Council of the Churches of Christ in the United States of America. Used by permission. All rights reserved.

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