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教区司祭命日記念ミサ



2013年9月6日 さいたま教区司祭命日祭


カトリック浦和教会

第一朗読 コロサイ 1:15-20
福音朗読 ルカ 5:33-39

本日命日を記念して永遠の平安をお祈り申し上げる司祭の方々は、フランシスコ・ザビエル島本要司教、ラファエル牧野房男神父、トマス・アクィナス宮田和洋神父、ヨハネ・バプテスト・ド・ラサール石川能也神父です。

教皇様はあす7日を、「シリアと中東と全世界のための断食と祈りの日」と定められ、全世界の信者に、祈りと断食を呼びかけておられます。平和を願って、断食あるいは何らかの犠牲をおささげするようにいたしましょう。

今日の福音です。イエスの弟子たちは「飲んだり食べたりしている」と非難されています。イエスと弟子たちは洗礼者ヨハネとその弟子たちとは違う生き方をしていたようです。イエス自身も「大食漢で大酒飲み」(マタイ 11:19)と呼ばれています。イエスは人間の欲望を極端に制限したり、あるいは否定する禁欲主義者ではありませんでした。 イエスの出現は律法主義の限界と偽善とを指摘し、新しい恵みの時代の到来を告げ知らせたのです。

イエスは言いました。「花婿が奪い取られる時が来る。 そのときには断食する」(ルカ 5:35) イエスの受難と十字架のときが弟子たちの断食のときです。イエスは復活しました。 復活の光は世界を照らしています。「わたしは世の光。わたしに従う人はいのちの光を持っている、」(本日のアレルヤ唱、ヨハネ 8:12b) しかし、復活の光が行き渡らない部分があります。 むしろその方が多いと言えましょう。

シリアと中東の悲劇はわたしたち極東の住民には理解不能です。どうして同じ神を信じる者同士が殺し合い、憎み合うのでしょうか?

「神は、御心のままに、満ちあふれるものを余すところなく御子の内に宿らせ、その十字架の血によって平和を打ちたて、地にあるものであれ、天にあるものであれ、万物をただ御子によって、御自分と和解させられました。」(本日の第一朗読、コロサイ 1:19-20)

このキリストの和解はいつ完成するのでしょうか? シリアと中東で争っている人々は同じ神を信じている人々のはずです。 同じ神を信じる一神教の信者たちの間の和解と平和を願って止みません。

イエスの受難の意味がまだ行き渡らない部分には苦しみが残っています。その苦しみと連帯し、イエスの受難を思いながら、祈りと、そして小さな犠牲をおささげいたしましょう。


Memorial Mass for the deceased clergy of the diocese


Homily at Urawa Catholic Church (Cathedral)
September 6, 2013; Friday of Week 22

Today, in this Memorial Mass, we pray for eternal rest for: Bishop Francis Xavier Kaname Shimamoto, Fr. Raphael Fusao Makino, Fr. Thomas Aquinas Kazuhiro Miyata, and Fr. John Baptist de la Salle Yoshiya Ishikawa.

The Holy Father called for a day of “prayer and fasting for peace in Syria, the Middle East and throughout the world" for tomorrow, September 7. He invited all the faithful around the world for special prayers and fasting. In prayers for peace, let us offer sacrifice through fasting or in some other ways.

Now, let us look at today’s Gospel. Jesus’ disciples are criticized for they "eat and drink." We learn from the Bible that they lived quite differently from those under other masters. Jesus Himself was called “a glutton and a drunkard." (Mt 11:19) Indeed, Jesus did not call people for extreme abstinence of human pleasures nor was he an ascetic who denied them all. The coming of Jesus was to warn us against the limitations and hypocrisy of legalism, and to proclaim the coming of a new era of grace.

Jesus said: “The days will come, when the bridegroom is taken away from them, and then they will fast in those days." (Lk 5:35) Jesus’ Passion and His Cross was indeed the time to fast for His disciples. Then Jesus rose from the dead. The Easter Light illuminates the whole world as Jesus said, "I am the light of the world; he who follows me will not walk in darkness, but will have the light of life." (Jn 8:12b) Yet, there are places on earth where this light has not yet reached; perhaps such places are still the majority in this world.

For us in the Far East, the tragedies in Syria and the Middle East seem difficult to understand. Why do people hate and kill each other, those who believe in the same God?

“For in him all the fulness of God was pleased to dwell, and through him to reconcile to himself all things, whether on earth or in heaven, making peace by the blood of his cross.” (from today’s First Reading, Col 1:19-20)

When will this reconciliation come into fullness? Don't they believe in the same God, the people of Syria and the Middle East who are fighting each other? I earnestly pray for peace and reconciliation between them who believe in the same One God.

There still remain sufferings in places where Jesus' Passion has no meaning, or where the Gospel has not reached. Let us unite with people who suffer, and offer our prayers and humble sacrifice by contemplating on the Passion of Jesus.




[Scripture quotations are] from The Revised Standard Version of the Bible: Catholic Edition, copyright © 1965, 1966 the Division of Christian Education of the National Council of the Churches of Christ in the United States of America. Used by permission. All rights reserved.

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